Selvevaluering
Selvevaluering - Januar 2024
Følgende afsnit fra skolens værdigrundlag er indføjet i skolens vedtægter og godkendt af
undervisningsministeriet.
Værdigrundlag
”Hjembæk Efterskole bygger på en tro på elevernes lyst til at virke, lyst til at opdage og lyst til
at lære. En tro på at eleven kan opleve glæden ved fællesskab, glæden ved at
udvikle sig, glæden ved at lære. Med dette som udgangspunkt har vi en tro på, at
HE kan stimulere elevernes identitetsfølelse og styrke deres oplevelse af
selvværd. Hjembæk Efterskole sætter den enkelte elevs udvikling i centrum for skolens virke. Vi tager
udgangspunkt i den enkelte elevs situation for – sammen med eleven – at påbegynde en udviklingsproces, som i lige høj grad sigter mod faglig, social, fysisk og kreativ kvalificering. ”
------
Sammendrag af selvevalueringen.
Drøftelse/evaluering af skolens pædagogiske praksis jf. skolens værdigrundlag:
Hvad gør vi konkret i det pædagogiske arbejde for, at eleven kan opleve glæden ved fællesskab, glæden ved at udvikle sig, glæden ved at lære?
1.Konkrete tiltag for at inkluderer alle i fællesskaber
- Fællesskab projekter i projekt 10., herunder aktiviteter som fællessang og lign.
- Efterskolens rygrad i og udenfor undervisningen er båret af, at vi ser hinanden som
hele mennesker og ikke bare elev og lærer - forholdet er mere ligeværdigt end på en
almindelig skole - herunder en forventning om at eleverne bidrager til fællesskabet.
- Boggruppemøder, morgensamling, fællesrengøring, lejrskole, weekendaktiviteter,
fælles fødselsdagssang, valgfag, temauger, udflugter
2. Forbedringer der kan bidrage til fællesskabet.
- Flere weekender med aktiviteter hvor der er lagt flere ekstra ressourcer.
- Give elevrådet mere ansvar både i forbindelse med valgfag og aktiviteter men også i
forhold til økonomi. (elevrådets pulje)
- Månedlige fællesmøder mellem elever evt. med hjælp fra lærere - metode er stadig
diskutabelt.
3. Hvor kommer det Grundtvig/Koldske i vores dagligdag
- Fx. morgensamling, det fortalte og levende ord, didaktikken er oftest projektorienteret og individbaseret, temauger
med fagligt indhold og fællesskab i fokus.